Mindful Studio Haarlem

Mindfulness | Compassie | Heartfulness

Wil je meer aandacht en rust in je dag? En anders leren omgaan met stress, angst, onrust, gedachten of pijn? Mindfulness of aandachttraining helpt je om bewust aanwezig te zijn in het moment. Je voelt je meer ontspannen en brengt minder de dag in je hoofd door. Training, coaching en gedragstherapie aanbod voor alle leeftijden.

Stop je wel eens met telkens maar doorgaan? Om te merken hoe het nú is? Je stapt uit de automatische piloot en staat stil bij wat er eigenlijk gebeurt in jezelf, maar ook om je heen. Zo sta je in contact met de werkelijkheid precies zoals ze is. En dat is vaak anders dan je gedachten je vertellen hoe het het is. Oefenen met mindfulness geeft je rust, veerkracht en ontspanning. Je leert anders en bewuster omgaan met gedachten, gevoelens en emoties. Zo zorg je dagelijks voor meer energie en positiviteit in je leven.

Aandachttraining is een praktische vaardigheid die je leert door het te doen, door te oefenen. Het trainen helpt je om vaker in contact te zijn met de ervaring van dit moment, wat minder te piekeren over de toekomst of het verleden, maar ook om minder meegesleept te worden in gevoelens, gedachten en emoties. Je leert ze ervaren in plaats van erover denken of er direct op reageren. Zo kun je bij stress, pijn, angst of zorgen je toch rustig blijven voelen.

Zoals je je spieren kunt trainen, zo train je met mindfulness je aandacht. En hoe vaker je oefent in opmerkzaam zijn, hoe beter het lukt. Mindfulness Based Programs leren je op een praktische en effectieve manier omgaan met o.a. stress, fysieke klachten, depressie, burn-out, adhd, add, (pieker)gedachten, angst, slaapproblemen, tegenslag, onrust, concentratieproblemen en moeheid. Je staat steviger en positiever in het leven, omdat je meer grip krijgt op alles wat zich bij je aandient.

Achtergrond
Aandachttraining kent zijn oorsprong in het boeddhisme, in sati, een eeuwenoude boeddhistische observatietechniek. Sati betekent observeren, oog in oog zijn met wat zich van moment tot moment voordoet. De Amerikaan Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Hij werkte aan het academische ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts, waar het ontwikkelen van de kwaliteit van aandacht zorgde voor gezondheidsverbetering bij mensen met chronische pijnklachten. Hij opende de Stress Reduction Clinic, waar bleek dat ook andere soorten patiënten baat hebben bij de benadering. Aandachttraining wordt in de geestelijke gezondheidszorg gebruikt als aanvulling op of vervanging van therapie.
Mindfulness maakt als therapeutische stroming onderdeel uit van de 3e generatie gedragstherapie, samen met o.a. Acceptance and Commitment Therapy (ACT).

De kolibrie
Symbool voor veerkracht, optimisme, moed en vertrouwen. Een vrolijke harde werker die moeiteloos in elke richting kan bewegen: naar boven, naar beneden, achteruit en vooruit. De vliegensvlugge kolibrie heeft ook rust nodig. Om vanuit beweging tot stilstand te kunnen komen is aandacht nodig. Vriendelijke en wakkere aandacht, zodat hij niets mist van al het moois op zijn vlucht. Milde aandacht voor de onrust of tegenslag onderweg. En stille, compassievolle aandacht om te kunnen landen.