Mindfulness Volwassenen

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)
Stressreductie door 8-weekse aandachttraining 

Stress is onlosmakelijk met het leven verbonden. Welk effect het op je heeft, hangt sterk samen met hoe je ermee om kunt gaan. Aandachttraining is een krachtige oefening om steeds opnieuw bewust aanwezig te zijn bij alles wat zich aandient in je leven. Door iedere dag een beetje tijd vrij te maken voor mindfulness, zorg je ervoor dat je geest in goede conditie blijft. Mindfulness is geschikt voor iedereen die een actieve bijdrage aan zijn eigen gezondheid wil leveren.

Mindfulness is het tegenovergestelde van het op de automatische piloot leven. Je oefent om aandachtig en met mildheid aanwezig te zijn in het hier en nu. Eind jaren 70 is in de VS de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld. Een programma voor stressreductie door aandachttraining.

Mindfulness gaat over je openstellen voor wat zich in je leven aandient, en dit met aandacht te bekijken. Hierdoor ontstaat er geleidelijk bewustzijn van verschillende (stress)patronen en automatische piloten in je leven. Herkenning hiervan geeft ruimte om (andere) keuzes te maken. Mindfulness ontwikkel je door het te oefenen, elke dag, elk moment opnieuw. Je leert beter met stress omgaan en op tijd te stoppen met doen, doen, doen. Het ondersteunt je bij de ‘weersomstandigheden’ in je leven.

Tijdens de 8-weekse mindfulnesstraining MBSR krijg je instructies en ga je aan de slag met de verschillende oefeningen uit het programma. Dit zijn onder andere eenvoudige yoga oefeningen en mindfulnessmeditatie, maar er zijn ook praktische oefeningen over omgaan met stress, grenzen en communicatie. Daarnaast is er uitgebreid aandacht voor de achtergronden bij deze thema’s.

Naast de wekelijkse bijeenkomst van 2,5 uur vraagt de training dagelijks ongeveer 45-60 minuten van je tijd. Dan oefen je thuis met de cd’s die je ontvangt en werk je iedere week aan praktische opdrachten. Zo kun je mindfulness integreren in je dagelijks leven en bezigheden. Aandachttraining is geen gespreksgroep of therapie en er is geen speciale kennis, conditie of ervaring nodig om te kunnen deelnemen. Je oefent binnen de grenzen van je eigen mogelijkheden.

Datum en locatie 
De trainingslocatie is Mindful Studio Haarlem op het Marsmanplein 116c (gratis parkeren). De trainingsdata en tijden vind je in de agenda.

Kosten 
Voor de training voor volwassenen geldt een tariefsysteem naar inkomen. Voor de bepaling van de tarieven A, B en C ga je uit van het totale (gezins)inkomen inclusief neveninkomsten en bijverdiensten:

    • Tarief A € 375,00 → tot € 16.000 bruto per jaar*
    • Tarief B € 475,00 → tussen € 16.000 en € 29.000 bruto*
    • Tarief C € 565,00 → boven € 29.000 bruto per jaar*
    • Tarief D € 745,00 → indien de werkgever betaalt

Inbegrepen bij het tarief is het persoonlijk intakegesprek, materiaalkosten (werkmap en mp3 downloads met oefeningen) en 10 bijeenkomsten (8 trainingsavonden, de stiltebijeenkomst en de terugkombijeenkomst een paar weken na de training). Gespreide betaling is altijd mogelijk in overleg, schroom niet om dit te bespreken.

Vergoeding
In geval van burnout klachten is gehele of gedeeltelijke vergoeding vaak mogelijk door de zorgverzekeraar. Informeer hier zelf naar, voorafgaand aan de intake.

Aanmelden
Je kunt je aanmelden via het contactformulier. Hierna word je uitgenodigd voor een persoonlijk intakegesprek. Lees hier de aanmeldingsvoorwaarden.

Begeleiding
Maryvonne Verkerke is gecertificeerd mindfulnesstrainer voor volwassenen (MBSR), kinderen en jongeren (Methode Eline Snel), Mindful Parenting Trainer (Methode Eline Snel) en compassietrainer (MBCL).

Folder mindfulnesstraining
De beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers (VMBN) waar ik lid van ben, heeft een folder uitgebracht over mindfulnesstraining. Klik hier als je hem wilt lezen.